מאת נבו שפיר
לעריכת טקסט פנים רבות, ומטרתה העיקרית היא להתאים את הטקסט לכל אחד מאינספור השימושים השונים שיכולים להיות לו. בעיתונות, עריכת ידיעה חדשותית היא תחום אחד של עריכת טקסט, ועריכת כתבת מגזין היא תחום שונה לגמרי. אם כך, מה ההבדל העיקרי בין כל אחת מהשיטות, ומה צריך עורך לכלול בהתייחסו לכל אחד מהנושאים? אשטח פה הסבר קצר.
ידיעה חדשותית היא מוצר קורקטי וקונקרטי: היא צריכה להעביר עובדות לא מסולפות במהירות לקורא. לידיעה כזו יש כמה גלגולים בעידן החדשות האינטרנטי. תחילה היא מגיעה כמעין הודעת מברק שמתגלגלת להודעת "פוש", אחר כך הופכת למבזק – האבטיפוס של הידיעה החדשותית, ולבסוף מגיעה הידיעה – המוצר המוגמר. בשלב הראשון הידיעה צריכה לעבור אימות על ידי כתב, ולאחר שפרטיה אושרו, היא מועברת לדסק החדשות להמשך טיפול.
המטרה של דסק החדשות היא להגיע כמה שיותר לפרטים בעזרת הכתב ובעזרת מקורות גלויים כדי לייצר את המוצר המוגמר – כתבה חדשותית. כדי לעמוד בתנאי הסף של כתבה, עליה לספר סיפור שיש לו התחלה, אמצע וסוף, עליה לתאר ברוב המקרים תופעה (בעזרת אזכור מקרים דומים שקרו בעבר, אם קרו), או לגלגל סיפור מתמשך (שלרוב גם מאחוריו משתרך ארכיון שלם של ידע אקטואלי מצטבר) ולענות על חמישה תנאים בסיסיים (כלל אצבע בעריכת חדשות הידוע בכינויו "חמשת המ"מים" – מה, מי, מתי, מקום ומדוע).
מן הסתם, כתבה חדשותית תחתור לספר סיפור בצורה ברורה ושקופה ביותר ללא עיכובים מיותרים, ובסגנון שפתי מובחן שמצמצם את כמות המילים ומגיע בזריזות לעיקר. רק אם מדובר בכתבה מוגמרת ומקיפה, ניתן להוסיף סגנון המתאים לכתב או לעורך, ורק אם תוכן הידיעה מאפשר זאת. לצורך הדוגמה: בכתבה פוליטית ניתן ואף רצוי לצייר נרטיב המלווה קמפיין של איש ציבור או מפלגה, אבל זה פחות נהוג בידיעות על אסונות כמו תאונות דרכים או תאונות עבודה עם נפגעים.
בעולם המגזין, כל התפיסה משתנה. החשוב והעיקרי הופך למרכז (ולעיתים אפילו לסוף) הכתבה, ולא פותח אותה, השפה תהיה ציורית ותתמקד בסגנונו הייחודי של הכותב, והנושאים עליהם תיכתב יהיו השלמה לתמונת מציאות קשוחה וקונקרטית. לדוגמה: אישה שאיבדה את בעלה בתאונת דרכים ומספרת על חייהם המשותפים היא כתבה חשובה למגזין – היא מלווה את החדשות ומספרת את הסיפור הצידי והמרגש שלהן.
במקום לצמצם ולחתור לעיקר, במגזין יאריכו ויתארו במילים מדויקות יותר את התחושות שלא עוברות בקריאת ידיעה חדשותית שיש בה מעין חיפזון-מברקי. מטרתן של הכתבות האלו היא לתת ביטוי עשיר יותר למציאות, שלעיתים נבלעת בשטף הידיעות החדשותיות שמתמחזרות וחוזרות על עצמן תדיר. מדי יום נשמע על תאונת דרכים, אבל לא כל יום נשמע את סיפורה של האישה שספדה את בעלה בגלל קלות דעת של אדם אחר על הכביש.
לעריכה יש תפקיד קריטי בקביעת טיבו של טקסט, ולכן חשוב להבחין בין מגזין שבו העיקר הוא שונה מהעיקר שאליו מכוונות החדשות. עורך מיומן יודע לקרוא ולזהות את הסיפור המגזיני מתוך ידיעה חדשותית, ואת הסיפור החדשותי בכל כתבה מגזינית.